Viisi kinkkistä pulmapeliä, jotka pitävät aivonystyrät kiireisinä

Pubivisat ja tietokilpailut ovat jokapäiväistä leipäämme, mutta millä muilla tavoilla harmaat aivosolut saisivat haastetta? Keräsimme viisi erilaista pulmallista peliä, jotka haastavat ajattelemaan tavallista hanakammin. Visailuissakin pärjää huomattavasti paremmin kun pitää aivot vetreänä monipuolisesti!

Kuva: ptra

Tetris

Ehkäpä se kaikkein legendaarisin elektroninen puzzle-peli on Neuvostoliitossa kehitetty Tetris, jota varmasti useimmat meistä ovat kokeilleet. Värikkäitä eri muotoisia palikoita kasataan täysiksi riveiksi, ja voi pojat, miten addiktiivista tämä onkaan.

Tetriksen läpimurto on tapahtunut oikeastaan moneen otteeseen eri alustoilla. IBM PC:llä sitä hakattiin jo 80-luvulla, ja 90-luvun alussa Nintendon Game Boy myi peliä kuin häkää. Nykyisin jopa moni Casino tarjoaa sitä netissä, sillä Scientific Games -pelistudio on laatinut TETRIS EXTREME -kolikkopelin, joka julkaistiin vuonna 2019. Sittemmin muun muassa Hexic-pelin kehittänyt Tetriksen isä Aleksei Pažitnov on varmasti enemmän kuin tyytyväinen neuvostoajan vientituotteen leviämiseen älypuhelimia ja casinoita myöten, vaikka nykyisin Yhdysvalloissa asuukin.

Rubikin kuutio

Pulmapelien klassikko, joka on ilahduttanut maailmaa jo 1970-luvulta lähtien. Tämä unkarilaisen Ernő Rubikin kehittämä muovinen kipale todella pistää aivot sauhuamaan – aloittelijan on vaikea päiväkausinakaan saada kaikkia kuutta kuution sivua samanväriseksi. Oman mausteensa kuutiopeliin tuovat sen ympärillä käytävät kisat, joissa kuutiota ratkotaan nopeinta aikaa tavoitellen.

Jos et turhaan pelkää alemmuudentuntoa, käy vilkaisemassa YouTubesta videoita Rubikin kuution maailmanennätystason ratkojista. Tiesitkö, että tällä hetkellä maailmanennätystä perinteisen 3x3x3-kokoisen Rubikin kuution ratkaisun nopeudesta pitää hallussaan kiinalainen Du Yusheng? Häneltä ratkaisuun kului vaivaiset 3,47 sekuntia! Siinäpä muuten voisikin olla hyvä kysymys seuraavaan pubivisaan.

Mastermind

Toisin kuin kahta edellistä pulmapeliä, pelataan Mastermindia kahden pelaajan voimin. Kyseessä on 70-luvulla kehitetty lautapeli, jossa pyritään murtamaan neljän muuttujan pituinen väriyhdistelmä, jonka toinen pelaajista laatii. Mastermind oli suosionsa huipulla myös Suomessa 70- ja 80-luvuilla, ja käytettyjä pelejä onkin helppo löytää kirpputoreilta kautta maan. Viime aikoina peli on tosin alkanut nauttia jonkin asteista uutta suosiota, joten käytetyt pelisetit liikkuvat aiempaa nopeammin. Onneksi pelistä löytyy myös täysin uusia painoksia, joiden takana on tunnettu lautapelivalmistaja Parker Brothers.

Mastermindista on vuosien varrella kehitetty lukuisia erilaisia sääntövariantteja, esimerkiksi Walt Disney Mastermind ja Mastermind Secret Search. Tietenkin peli on löytänyt tiensä myös tietokoneversioksi, ja verkosta löytyy useita online-versioita, joissa voi mitata taitojaan kansainvälisiä vastustajia vastaan.

Go

Go on niin ikään kaksin pelattava lautapeli, jonka juuret ovat paljon edellä esiteltyjä pelejä kauempana. Go’n pelaaminen on nimittäin saanut alkunsa Kiinassa jo 500 vuotta ennen länsimaisen ajanlaskun alkua. Säännöt ovat hyvin helpot ja nopeat oppia, mutta pelin hallitseminen vie vuosikausia. Pelilaudalla on mustia ja valkoisia pyöreitä, identtisiä nappuloita, joiden avulla pyritään valtaamaan alaa laudalta. Aivan pelin alussa lauta on täysin tyhjä.

Go’n tarjoama helppouden ja syvällisen haastavuuden yhtälö on tietenkin monen muunkin huippusuositun pelin taustalla, ja 1900-luvulla kiehtova ja monisyinen peli onkin löytänyt tiensä myös länsimaihin. Suomessa peliä alettiin pelata järjestäytyneesti jo 1970-luvulla ja nykyisin peli on erittäin suosittu verkkomuodossaan.

Missään tapauksessa kyse ei ole pelkästä ajanvietepelistä tai puuhastelusta, sillä maailmassa arvioidaan olevan noin pari tuhatta Go-ammattilaista – mikä tietenkin on vain häviävän pieni osa noin 60 miljoonasta pelin harrastajasta. Käytännössä kaikki ammattilaiset ovat Kiinasta, Taiwanista, Japanista ja Etelä-Koreasta, joskin sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa ammattilaistoiminta on saamassa tuulta siipiensä alle.

Pirunnyrkki

Pirunnyrkki – englanniksi Burr puzzle – edustaa klassisten pulmapalapelien luokkaa, kuten esimerkiksi aiemmin esitelty Rubikin kuutio. Kyse on oikeastaan aika laajasta skaalasta erilaisia kolmiulotteisia pulmapalapelejä, mutta Suomessa pirunnyrkkinä pidetään yleensä kuudesta puisesta kappaleesta tehtyä väkkärää. Tällaisen ”suomalaisen pirunnyrkin” kotimaista ratkaisuennätystä on tehty muun muassa suositussa TV-ohjelmassa Ennätystehdas. Tavoite on yksinkertaisesti saada pirunnyrkki koottua yhtenäiseksi kappaleeksi pienemmistä osista, mutta tämä on tietenkin helpommin sanottu kuin tehty!

Erityisesti geometriasta ja puutöistä innostuneiden harrastajien parissa pirunnyrkkejä kohtaan ollaan hyvin innostuneita. Suomessa on muutama erittäin arvostettu tekijä, joiden käsityönä valmistamista pirunnyrkeistä maksetaan reiluja summia. Vastaavasti toki pienempää pelituotetta löytyy ihan tavallisille kuluttajille suunnattuna.

Hyvää vastapainoa

Äly- ja pulmapelien ratkaiseminen ja pelaaminen tarjoavat hieman erilaista tekemistä kuin tietovisailut, joihin valmistautuminen monessa tapauksessa menee monotoniseksi ulkoaopetteluksi. Ehkäpä kotimainen pirunnyrkki tai vaikkapa Tetris-sessio voisivat toimia sinunkin kohdallasi hyvänä vastapainona triviasessioille?